info@bilimmerkezi.com.tr
Rüzgârın estiği dağları, Betelgeuse’un parladığı omuzları,Telofaz’ın heyecan verici kısacık anını, Kuiper kuşağının ötesine geçebilme ihtimalini sevmek; bilim nedir sorusuna verilecek sanatkârane bir cevap olsa gerek.Fakat bilim bizim için bundan biraz fazlası. Bilimin bizim için ifade ettiği anlam yabancı terimlerin akıllarda dans etmesi, notasyon hamallığı değil; aramak, bulmak, bakmak, görmek ve en önemlisi dokunmaktır. Eski Romalılar, uzayın derinliklerinde; “Sayın Türkçe bilen arkadaşlarımız, sabah şerifleriniz hayır olsun” sözleri yankılanmadan çok önce; “Per Aspera ad Astra/zorlu yollardan yıldızlara” demiştir. Hz. Muhammed bilim çok uzaklarda dahi olsa alınız demiş. Yani akıl bir şekilde bilime akmasını bilmiştir. Bilim insanlık var olduğundan beri devam eden bir mücadeledir. Bizim için de bir mücadele. Fakat burada rakibimiz kendimiz. Bir başka ülke ya da bir aşama değil. Sonsuza giden, tükenmeyecek bir mücadele.

Bilim Merkezleri için Bizim Modelimiz BMD Harezmi Bilim Merkezi Şarkı söylemeyi de seviyoruz. Fakat şarkı söylemekten fazlasını da yapmış bir ekibiz. Uzaklara gitmek isteyecekler nasıl eğitilir? Görünmeyeni görecek gözler nasıl görür? Duyulmayanı işitecek kulaklar nasıl olur? Bu soruların cevabını verdik. Bir modelimiz var! Ekibimiz, Bilim Merkezlerinde çalışmanın getirdiği tecrübe ve devam ettikleri akademik çalışmalar neticesinde, bilim nasıl öğretilir? Bilim daha iyi nasıl anlaşılır? Gençler üreterek nasıl öğrenir? Sorusunun cevabını verdi.

Modelimiz

BMD Bilim Merkezi Çalışma Modeli Yıllar süren saha tecrübelerimiz ve eğitim çalışmalarımız neticesinde süblimleşen modelimiz sac ayaktan oluşmaktadır:

1. Eğitim

2. Deney Setleri

3. Planetaryum

Bunları Özetlemek gerekirse:

1.Eğitim: Ülkemizdeki mevcut orta okullar ve liselerde verilen eğitim müfredatına eşgüdümlüdür. Fakat mevcut eğitim sisteminin sınır ve handikaplarından bağımsız bir metod ve içeriği haizdir. "Triboluminescence, kristal yapılara uygulanan baskının neticesinde ortaya çıkan ışık fenomenidir", dediğinizde bu gençler için hiçbir anlam ifade etmemektedir. Gencin eline bir pense ve bir şeker kristali vermelisiniz, karanlıkta kristali ezmeli, çıkan mavi kıvılcımları görmelidir. O kıvılcımı görmedikçe, Triboluminescence onun için uzun ve garip bir isim olmaktan kurtulamaz. Ve sorar: “Hocam bu gerçek! Hayatta bizim ne işimize yarar?” Kıvılcımı gören bir genç onunla gerçek hayatta ne yapabileceğini sormaz,

BMD Laboratuvar

Onu nasıl kullanacağını hayal eder: şekerle çalışan bir lamba, şekerle çalışan bir ekran, acil yardım ışığı…. Biz sınıflarda değil laboratuvarda gençlerin eline beherglas vermeden bilimi anlamayacaklarını biliyoruz. Bu yüzden Bilim Merkezi Modelimizin temelini laboratuvar eğitimleri oluşturmaktadır. Öğrenmeyi öğrenmek her insanın ilk dersi olduğu gibi, gençlere laboratuvarı kullanmayı ve kullanırken öğrenmeleri Bilim Merkezinde ilk öğrenecekleri şey oluyor. Laboratuvar kullandıkları süre müddetince bilimsel ilkeleri gördükçe hayatlarının her alanında bilimsel ilklerin nasıl hakim olduğunu görüyorlar. Gençler, Kimya, Biyoloji laboratuvarlarının yanında Fizik ve Matematik atölyelerinde düzenli çalıştıkça, proje üretmeye başlıyorlar. Bunun için oluşturduğumuz proje sınıflarında, gençlerle beyin fırtınaları yaparak projelerini geliştirme ve yeni projeler geliştirmek için ihtiyaç duydukları kıvılcımlar bu atölyede kalplerine ve akıllarına düşüyor.

2.Deney Setleri: Deney setleri bilimsel ilkelerin dokunulabilir, anlaşılabilir, tecrübe edilebilir halde olduğu düzeneklerdir. Bilimsel olguların müşahede edilebilmesi için gereken en önemli unsurlardan biridir. Bilim merkezleri deney standı ve deney düzenekleri tasarımı yapan ekibimiz Laboratuvara giren girmeyen her yaştan insanın bilimsel olguları içselleştirmeleri için tasarladığı düzenekleri sürekli yenileyerek, bilim merkezini ziyaret eden bir ziyaretçinin her defasında farklı ve dinamik bir yapıyla karşılaşması için düzenek ve setleri yenilemeyi, deneysel inovasyonu çalışmalarının temel mottosu haline getirmiştir. Her yer ve satıhta bilim yapabilmenin yollarını imkanlarını arayan derneğimiz, Bilim Merkezine seçilme şartlarını taşımasa bile gençlerin evlerinde, garajlarında, balkonlarında bilim yapabilmeleri, küçük laboratuvarlarını kurabilmeleri için; “Her yerde Bilim!” şiarıyla “Evde Bilim” başlığı altında tasarladığımız deney setleri üretmektedir. Bununla birlikte gençlere yönelik Deney setleri üreten Thames and Cosmos ile çözüm ortaklığı içinde bulunmaktadır. Kimya, Fizik, yer bilimleri, Ekoloji başlıklı deney setleri ile bilimi her satha ulaştırma gayretindedir. Deney standları ve Deney Setleri, Bilim Merkezlerinin misyonunu ve sinerjisini arttıran uygulamalardır. Temel bilimlerde en parlak ilhamları tecrübe etme imkanıyla , ülkemize katkı sağlayacaktır.

3.Planetaryum: Dünyada bilim merkezleri için standart bir yapı haline gelen planetaryumlar, uzaklardaki yıldızları dokunulacak kadar yakın kılmakta, sonsuzlukta matematik ve fiziğin raksını gözler önüne sermektedir. Planetaryum eğitim düzlemindeki diğer laboratuvar ve atölyelerle eşgüdümlü olarak Astronomi için bir deney atölyesi olarak hizmet vererek, Bilim Merkezi içinde bir Astronomi proje atölyesi olarak çalışmaktadır.
22 Eylül 2018 137